نحوه عملکرد صندلی ماساژور+تاریخچه مبل ماساژ

صندلی ماساژ چطور کار میکند

صندلی های ماساژ چگونه کار می کنند؟ 

اگر تا به حال آرزو کرده اید که می توانستید یک ماساژور را مستقیماً به راحتی در خانه خود داشته باشید  ، دیگر آرزو نکنید – صندلی ماساژ پاسخ شماست.به عنوان راهنمای خرید صندلی ماساژ در کنار شما هستیم.

 اما چگونه صندلی‌های ماساژ می‌توانند همان وظایف یک متخصص ماساژ را انجام دهند؟ برای درک نحوه عملکرد صندلی های ماساژور، جادوی مکانیکی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صندلی ماساژور چیست؟

صندلی ماساژور یک تکیه گاه مکانیکی است که از سیستم داخلی چرخ دنده ها و موتورها برای شبیه سازی ماساژ درمانی استفاده می کند. صندلی‌های ماساژ برای تسکین تنش عضلانی و تسکین درد عضلات در حالی که کاربر در حالت نشسته یا دراز کشیده است، در نظر گرفته شده است. اما یک صندلی ماساژ بسیار بیشتر از یک مبلمان  یا صندلی است . بهترین صندلی های ماساژ در بازار یک تجربه جامع اسپا را در یک فضای کاملا مجهز سفینه شکل و راحت ارائه می دهند.

صندلی‌های  ویبره و ارتعاشی نوع ساده صندلی های ماساژ هستند ونوع دیگر صندلی های پیشرفته  تا سطح بالا و لوکس را شامل می‌شوند، مکانیزم‌هایی که تقریباً حس ماساژ  دست انسان را تکرار می‌کنند. بهترین صندلی‌های ماساژور موجود در بازار از فناوری رباتیکی استفاده می‌کنند که سیستم داخلی را متناسب با بدن هر کاربر تنظیم می‌کند و به ‌طور هوشمند نقاط فشار و ماهیچه‌هایی را که نیاز به کاهش تنش دارند هدف قرار می‌دهد.

شرکت های تولید کننده صندلی ماساژ  به تکنیک های مکانیکی کمی متفاوت برای ارائه یک تجربه ماساژ واقعا منحصر به فرد متکی هستند. با این حال، برخی از اجزای اساسی که وجود دارد  در اکثر صندلی های ماساژ با یکدیگر مشترک است.

قطعات صندلی ماساژور

به منظور شبیه سازی یک ماساژ کامل  بدن ارائه شده توسط دست انسان ، صندلی های ماساژ بر ترکیبی از موتورها، چرخ دنده ها، اهرم ها، غلتک ها و سیستم الکترونیک پیشرفته تکیه دارند.

موتورها

ساده‌ ترین مدل‌های صندلی ماساژور از موتورهایی استفاده می‌کنند که ارتعاشات(ویبره) ثابتی مشابه موتورهای موجود در گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کنند. موتورها به چرخ های وزن دار با مراکز ثقل نامتعادل متصل می شوند. بنابراین، هنگامی که یک چرخ می چرخد، تکان می خورد و یک لرزش ایجاد می کند.

غلتک

صندلی‌های ماساژ پیشرفته ‌تر از غلتک‌های لاستیکی برای ارائه ماساژی برای تقلید از دست انسان استفاده می‌کنند. غلتک‌های چرخ‌شکل (تقریباً به اندازه یک توپ تنیس) در امتداد مسیری در پشت صندلی ماساژ قرار می‌گیرند.اگرچه برخی از مدل‌ها نیز غلتک‌هایی را در قسمت کف و پشت  پا قرار می‌دهند تا کف پا و پشت ساق پا  را ماساژ دهد. اکثر غلتک‌ها در صندلی‌های ماساژ رباتیک پیشرفته می‌توانند به چپ، راست، بالا، پایین و به صورت دایره‌ای در امتداد کل پشت کاربر از گردن تا زیر  ران پا حرکت کنند. برخی از صندلی‌های ماساژور دارای غلتک‌هایی هستند که به داخل و خارج حرکت می‌کنند و از نظر شدت و عمق فشار متفاوت هستند.

کیسه های هوا

صندلی‌های ماساژور می‌توانند از چهار تا ۱۰۰ کیسه بادی به نام کیسه هوا داشته باشند که معمولاً در امتداد تکیه‌گاه‌های صندلی و بازو قرار می‌گیرند. این کیسه ها در زیر روکش چرم صندلی ماساژ قرار دارند و در طول ماساژ، این کیسه‌های هوا باد شده  و باز می‌شوند و گروه‌های عضلانی بزرگ‌تر کاربر را برای فشرده‌سازی ملایم فشرده و آزاد می‌کنند. کیسه‌های هوا از طریق شلنگ‌ها به کمپرسور متصل می‌شوند که می‌توان آن را طوری برنامه‌ریزی کرد که با سرعت‌های مختلف باد شود.

حالت درازکش (تخت خواب شو)
بررسی صندلی ماساژ

از آنجایی که صندلی‌های ماساژور مدرن از روی صندلی‌های تکیه‌گاه مدل‌سازی شده‌اند ، اکثراً به کاربر اجازه می‌دهند با لمس یک دکمه تقریباً صاف دراز بکشند و به حالت تخت خواب شو تبدیل شوند. برخی حتی می‌توانند بیشتر  از آن نقطه بخوابند! سیستم درازکش موتوری عملکرد بی وزنی (گرانش صفر) را فعال می‌کند که فشار را از ستون فقرات کاربر برداشته و به آرامش عضلانی نهایی کمک می‌کند.

سیستم کنترل

بیشتر صندلی های ماساژور از طریق ریموت کنترل می شوند؛ بی سیم یا با اتصال سیم. این کنترل از راه دور، کاربر را قادر می سازد تا شدت ماساژ، سطح گرما و وضعیت ارتفاع را تنظیم کند و همچنین به هر تکنیک ماساژ از پیش برنامه ریزی شده دسترسی داشته باشد. برخی از صندلی های ماساژور هوشمند به طور کلی کنترل فیزیکی را حذف می کنند و طوری برنامه ریزی شده اند که با صدای کاربر و دستورات صوتی کار می کنند. 

ریزپردازنده(میکروکنترلر)

ریزپردازنده را به عنوان “مغز” صندلی ماساژ مکانیکی در نظر بگیرید. میکروکنترلر هارد دیسک کامپیوتری است که تمام اطلاعات و دستوراتی که صندلی ماساژ باید بداند را ذخیره می کند. از تکنیک ها و الگوهای ماساژ گرفته تا تایمرها و شدت ماساژ . هنگامی که کاربر دستور خاصی را از طریق کنترل از راه دور وارد می کند، ریزپردازنده پیام را به قطعه مناسب ارسال می کند. برخی از ریزپردازنده‌های قدرتمند حتی می‌توانند با خواندن دمای پوست، نقاط فشار، قد و وزن کاربر در پاسخ به بدن کاربر تصمیم‌گیری کنند.وجود این مغز قدرتمند در برد صندلی ماساژ باعث می شود تا تعمیرات صندلی ماساژ از حساسیت بالایی برخوردار باشد که حتما باید توسط کارشناسان متخصص صندلی ماساژ انجام شود.

عناصر گرمایشی

گرما درمانی یکی از تجملات بسیاری از صندلی ماساژور مدرن است. عناصر گرمایش اغلب برای هدف قرار دادن ناحیه کمر قرار می گیرند ، اگرچه برخی از صندلی های ماساژ می توانند گرما را به قسمت فوقانی پشت، بازوها، پاها و پاها وارد کنند. پدهای الکتریکی(المنت) رایج ترین منبع گرما هستند که مناطق وسیعی از بدن را  یکباره گرم می کنند. برای یک ماساژ حرارتی خوب، فناوری مادون قرمز می تواند مناطق خاصی از بدن را با پرتوهای نور غیر تهاجمی گرم کند.

سیستم آب درمانی

برخی از صندلی های ماساژ از آب تحت فشار برای انجام چندین تکنیک، از ضربه زدن و غلت زدن گرفته تا فشرده سازی و گرما درمانی استفاده می کنند. صندلی های هیدرو ماساژ می تواند سرمایه گذاری قابل توجهی باشد و تعمیرات باید توسط سازنده اصلی یا یک تکنسین بسیار متخصص انجام شود.

صندلی های ماساژ چگونه تکنیک های متفاوتی را انجام می دهند؟

بنابراین، اینکه  دقیقاً چگونه همه این اجزا با هم کار می کنند تا یک ماساژ “واقعی” را تقلید کنند ؟ نوآوری در فناوری رباتیک به این معنی است که تقریباً هیچ تکنیکی وجود ندارد که صندلی ماساژور نتواند آن را اجرا کند.

ماساژ ورز دادن

احساس ورز دادن ناشی از حرکت غلتک های کوچک، سریع و دایره ای در امتداد پشت، گردن و شانه های کاربر است. ماساژ سوئدی یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌هایی است که در صندلی‌های ماساژور یافت می‌شود و شامل ضربات طولانی، آهسته و ورز دادن  در امتداد بدن کاربر است.

ماساژ رولینگ

مانند تکنیک ورز دادن، ماساژ غلتکی معمولاً با حرکت غلتک‌ها به بالا و پایین بدن کاربر در یک موج یکپارچه از فشار ملایم انجام می‌شود.

ماساژ شیاتسو

صندلی‌های ماساژ می‌توانند با برنامه‌ریزی غلتک‌های خود به گونه‌ای که پشت کاربر را به سمت جلو و عقب، بالا و پایین بکشند، از این روش ماساژ سنتی ژاپنی تقلید کنند، و برای کاهش تنش عضلانی روی یک منطقه بزرگ فشار وارد کنند.

ماساژ ضربه زدن

یک صندلی ماساژور با حرکت سریع غلتک‌های خود به داخل و خارج در مقابل پشت کاربر، می‌تواند ضربه‌ای ملایم ایجاد کند و عضلات سفت را نرم کند.

ماساژ فشرده سازی

کیسه های هوا وظیفه ارائه ماساژ فشرده سازی را بر عهده دارند. آنها به طور ریتمیک باد می شوند و کل گروه های عضلانی را به یکباره فشرده و آزاد می کنند.

ماساژ بافت های عمیق (ماساژ سه بعدی)

این نوع ماساژ درمانی تقریباً تمام اجزای صندلی ماساژور را شامل می شود. غلتک ها با شدت های مختلف به جلو و عقب می لغزند و به دنبال آن فشار دینامیکی از کیسه های هوا وارد می شود.

رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)  

صندلی‌های ماساژور با برنامه‌های رفلکسولوژی دارای غلتک‌ها و کیسه‌های هوا در زیرپایی هستند. این غلتک‌ها کمی کوچک‌تر از غلتک‌های پشتی هستند، بنابراین می‌توانند مناطق کوچک‌تری از پا را با حرکات ورز دادن مورد هدف قرار دهند.

ماساژ کششی

بیشتر صندلی‌های ماساژور می‌توانند برای قرار دادن ارتفاع‌های مختلف تنظیم  میذ شونشوند ، اما این عملکرد می‌تواند به یک برنامه کششی نیز کمک کند. با دراز کردن  پاهای خود در قسمت ماساژور پا، کاربران می توانند فشار روی ستون فقرات خود را کاهش دهند و کشش تمام بدن را تجربه کنند.

ماساژ با جاذبه صفر(حالت بی وزنی Zero Gravity)

یکی از محبوب ترین ویژگی های صندلی ماساژور، عملکرد جاذبه صفر است که برای اولین بار در برنامه آموزش فضانوردان ناسا توسعه یافت. با دراز کشیدن کاربر تا زمانی که کاملاً افقی شود، یک صندلی ماساژور با جاذبه صفر می‌تواند تمام فشار را از ستون فقرات برداشته و احساس بی‌وزنی را شبیه‌سازی کند. این باعث شل شدن بیشتر عضلات می شود و به تکنیک های ماساژ اجازه می دهد حتی عمیق تر نفوذ کنند.

تفاوت بین صندلی های ماساژور دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی 

فروشنده‌ها از  نام اختصاری برای توصیف عملکرد صندلی ماساژ استفاده می کنند، و هر متخصص صندلی ماساژ خوشحال خواهد شد که این نام منظور آنها را توضیح دهد. یکی از آنها نوع سیستم ماساژ غلتکی است.

 ۲ بعدی یا سه بعدی  بودن به توانایی ها و شدت غلتک های پشت صندلی ماساژ اشاره دارد.

تکنولوژی دو بعدی: غلتک ها  چپ به راست، بالا و پایین  حرکت می کنند یعنی فقط  حرکت افقی و عمودی دارند.(محور های X و Y)

فناوری سه بعدی: غلتک ها از چپ به راست، بالا و پایین، داخل و خارج در امتداد محورهای علاوه بر حرکت افقی و عمودی فشار روبه جلو هم دارند. محور  X، Y , Z (مورب) 

فناوری 4 بعدی: غلتک ها تمام عملکردهای سه بعدی را دارند، به علاوه قابلیت چرخش و تغییر شدت آنها برای ماساژ عمیق تر (بر روی دو غلطک پایینی هم انجام می شود.)

داخل صندلی ماساژور

در زیر نمایی از قطعات داخلی صندلی ماساژ قابل مشاهده است.

نمای داخلی صندلی ماساژ

تاریخچه صندلی ماساژ

Labbe اولین طرح صندلی ماساژ که حق ثبت اختراع دریافت کرد توسط مخترع آمریکایی در سال۱۹۴۸ ایجاد شد.ااین صندلی ماساژ از یک چهارپایه نصب شده بر روی یک پایه تشکیل شده بود که یک قاب فلزی به آن متصل شده بود. کاربر روی چهارپایه می‌نشیند و بازوهای خود را روی دو تکیه‌گاه قرار می‌دهد که به صورت مکانیکی لرزش می‌کنند تا تنش عضلانی در پشت و شانه‌های کاربر کاهش یابد همچنین ضمیمه‌هایی طراحی کرد که می‌توانست سایر نواحی بدن را با تکنیک‌های مختلف ماساژ، مانند ضربه زدن و غلت زدن، هدف قرار دهند.

طراحیLabbe  مطمئناً به اندازه برخی از مدل‌های شیک‌تر صندلی ماساژ امروزی ظریف نبود، اما او باید از جایی شروع می‌کرد!

طرح اولیه صندلی ماساژ
طرح اولیه صندلی ماساژ Roland A. Labbe در سال ۱۹۴۸

نوبوئو فوجیموتو مخترع ژاپنی بدون اطلاع از کار لابه، صندلی ماساژ مکانیکی خود را در سال ۱۹۵۴ ابداع کرد و نمونه اولیه خود را از چوب و فلز  ساخت. ظاهراً صندلی ماساژور اصلی فوجیموتو با اتصال به برق هنوز هم کار می کند!

اولین صندلی ماساژ ژاپنی
صندلی ماساژ اصلی اختراع نوبو فوجیموتو در سال ۱۹۵۴ که به طرز شگفت انگیزی هنوز کار می کند.

در سال 1968، دیوید پالمر، ماساژور آمریکایی، اولین «صندلی در جعبه» را طراحی کرد. اگرچه از نظر فنی یک صندلی ماساژور خودکار نیست، مدل پالمر به گونه‌ای طراحی شده است که قابل حمل باشد و اولین نسخه آن تنها 28 پوند وزن دارد. کاربر روی صندلی می نشیند و پیشانی و سینه خود را روی قاب عمودی قرار می دهد در حالی که ماساژور روی عضلات پشت و شانه او کار می کند. صندلی ماساژ پالمر در فرودگاه ها و مراکز خرید محبوب است، جایی که بازدیدکنندگان می توانند بدون دراز کشیدن ماساژ سریع دریافت کنند.

طرح صندلی ماساژ در جعبه
طرحی از "صندلی در جعبه" دیوید پالمر در سال ۱۹۶۸ که هنوز هم استفاده می شود.

نیازی به گفتن نیست که از زمانی که این مبتکران آرامش راحت را به دست گرفتند، فناوری صندلی ماساژ راه طولانی را پیموده است. اما ما باید از Labbe، Fujimoto، Palmer و بسیاری دیگر برای به حرکت درآوردن موج صندلی ماساژ مدرن تشکر کنیم.

امروزه صندلی‌های ماساژور مکانیکی با طیف وسیعی از قابلیت‌ها عرضه می‌شوند، که شاید مخترعان اصلی هرگز تصور نمی‌کردند که برخی از آنها ممکن باشد. اسکن بدن، فرمان‌های صوتی و شدت متغیر تنها برخی از عملکردهایی هستند که صندلی‌های ماساژور را بسیار جامع می‌کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر، به سادگی این  با شماره۰۹۱۲۸۰۲۰۵۷۷ تماس بگیرید تا متخصص  معتبر صندلی ماساژ هم صحبت شوید و مشاوره دریافت نمایید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

Davood
چند سالی هست که در زمینه فروش و خدمات صندلی ماساژ فعالیت می کنیم و خوشحال می شم که بتونم تجربیات خودم را با شما در میون بذارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید